>Svartaparaden utmanar sannolikheten

Häromdagen satt jag och Linnea vid köksbordet och hade inga idéer om vad vi skulle ta oss för.
Framför oss låg ett yatzy-block och fem tärningar.
Jag började slå, och kom då på den geniala idén om att man borde testa hur lång tid det tar att slå en yatzy på första slaget.
Utan fusk!
Det är fruktansvärt tragiskt att erkänna men när man väl börjat kunde man inte sluta.
Inte ens efter krampen man fick en halvtimma senare.
Vi turades om att slå, varvid den andra fick fylla på kaffet.
Resultatet:

För att med fem tärningar, på första slaget, slå fem sexor tog oss
64 minuter av våra liv. 

Med hjälp av Kolmogorovs axiom (där sannolikheten baseras på) och mina uppskattningar är det
en procentchans på 0,002%

Och det tog s e x t i o f y r a m i n u t e r.

När tiden infaller ska jag utöva experimentet på nytt.


sdfghj

Kommentarer
Postat av: mugabe

Sannolikheten att slå fem sexor är (1/6)^5 = 1 chans på 7776 eller 0.013 procent. Om det inte behöver vara sexor utan bara Yatzy blir sannolikheten sex gånger högre, alltså 0.077 procent eller 1 chans på 1296.



Slår man 1296 gånger med fem tärningar så borde man alltså få Yatzy en gång. Om man slår en gång var tredje sekund hinner man 20 gånger på en minut, och då tar det 64.8 minuter totalt, alltså väldigt nära ditt resultat.

2008-07-23 @ 00:23:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0